Resepi Malaya

Himpunan Warisan Resepi Malaya Yang Terbaik Untuk Anda

Latest Update

Resepi Malaya

Monday, April 9, 2018

Resepi Grill Norwegian Salmon


Bahan-bahan

(hidangan untuk 2-3 orang )
  • 250gm Ikan Salmon
  • 6 batang Lidi Sate

Bahan-bahan Perapan

  • 30ml Soya Sos
  • 30ml Madu
  • ½ sudu kecil halia yg dicincang
  • 1 ulas bawang putih, dicincang
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada hitam
  • 1/2 biji Lemon (utk ambil jus)

Cara-cara

  1. Masukan bahan-bahan untuk perap dalam mangkuk besar, gaul sampai rata. Ketepikan.
  2. Ikan salmon dipotong 6 keping yg sama besar.
  3. Perap ikan salmon selama 30 mins. 
  4. Cucuk sekeping ikan dalam sebatang lidi.
  5. Bakar dalam ketuhar "grill" selama 4 mins, 2 mins untuk sebelah.
  6. Panaskan sos yg digunakan utk perap tadi, hidangkan degan ikan salmon.

Selamat Mencuba !

Thursday, March 29, 2018

Resepi Laksa Johor Istimewa


Sajian 2 liter

Bahan-bahan

Bahan-bahan A (dikisar)
  • Bawang merah besar 1 biji, 
  • Bawang putih 5 ulas, 
  • Halia sebesar 2 ibu jari, 
  • Cili kering 15 biji, 
  • Cili boh sekucup rasa
* kalau suka pedas letaklah cili lebih

Bahan-bahan B (dikisar)
  • 2 tin ikan markarel in oil, 
  • ikan markarel masin sebesar tapak tangan , 
  • sengenggam udang geragau, 
  • sengenggam udang fresh kecil-kecil dibuang kulit
Bahan-bahan C (ulam-ulaman dan dipotong-potong)
  • Daun kesum, 
  • timun, 
  • bawang, 
  • kacang panjang, 
  • cili merah, 
  • bawang goreng, 
  • nenas 
  • limau nipis 
  • bunga kantan
  • * Timun untuk laksa johor ni ada cara potong dia. Tak sama macam cara potong untuk makan rojak atau sumbat dalam tahu sumbat. 

Bahan-bahan lain
  • Rempah kari daging 2 pek kecil, 
  • 2 sudu besar kerisik kelapa, 
  • 1 sudu petis, 
  • santan 2 tin, 
  • gula dan garam secukup rasa, 
  • asam keping,
  •  jus lemon * boleh ganti dengan tamarin.
  • Sambal belacan.

Cara-caranya

Bila minyak dah panas, tumiskan bahan-bahan A sampai garing, jangan sampai hangit ye tuan-tuan dan puan-puan.

Then masukkan rempah kari daging. Goreng sekejap.

Masukkan bahan-bahan B bersama-sama petis dan kerisik kelapa. Bila petis dan kerisik dah cair dengan kuah tadi baru masukkan garam dan gula secukup rasa, asam keping, dan lemon juice.

Sukatan manis, masin dan masam ikutlah citarasa masing-masing yer.

Oh ya… masukkanlah jugak daun kesum, tambah sedap kalau ada bunga kantan.

Last sekali masukkanlah santan. Bila dah mendidih tutuplah api.

Untuk speghetti nyer. Just rebus macam biasa. Tapi jangan lupa masukkan minyak dalam air rebusan tu supaya speghetti tu tak melekat-lekat bila dah masak nanti.

Siap untuk dihidangkan bersama-sama ulam-ulaman dan sambal belacan!

Sedap ketika dimakan panas-panas. Selamat Mencuba

Wednesday, March 28, 2018

Resepi Mini Pavlova


Bahan-bahan

  • Meringue Pavlova ( yang berwarna putih tu )
  • 6 biji telur ( bahagian putih telur )
  • 1 cawan ( 200gram ) gula castor
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu cuka putih
  • 1 sudu tepung jagung / cornstarch

Bahan hiasan :

  • Krim putar
  • Buah-buahan
  • Coklat cair

Cara-cara membuat :

  1. Panaskan oven sehingga 250 darjah celcius. Letakkan cookie sheet/ cooking sheet di atasnya.
  2. Di dalam mixer, ( kelajuan sederhana ) , pukul putih telur sehingga berbusa/ berbuih putih. Kemudian tambahkan gula sedikit demi sedikit dan pukul/putar pada kelajuan tinggi sehingga bahan tadi sebati dan menjadi meringue. Pastikan meringue tadi padu dan berkilat.
  3. Kemudian, masukkan esen vanila, cuka dan juga tepung jagung di atas sebatian meringue tadi. Menggunakan senduk, gaul rata bahan tadi perlahan-lahan.
  4. Menggunakan sudu/senduk, letakkan meringue di atas cooking/cookie sheet tadi dengan berhati-hati mengikut saiz yang anda suka. Pastikanbahagian tengah meringue agak leper,jadi mudah untuk anda meletak krim putar di atasnya nanti apabila nak menghias pavlova anda.4. Bakar selama 60-75 minit sehingga bahagian luar kering dan agak rapuh dan warna bertukar menjadi putih krim pudar. Tutup ketuhar anda dan biarkan ia sejuk dengan suhu bilik. Bahagian luar meringue akan berasa lembut apabila disentuh atau jika ditekan perlahan-lahan,. Ia akan meretak sedikit kerana ia menyejuk pada suhu bilik tetapi jangan risau, tekstur dalam meringue itu sendiri akan menjadi lembut dan seperti marshmellow apabila dimakan.
  5. Anda boleh hiaskan meringue anda dengan krim putar dan buah-buahan mengikut kesukaan anda. Anda juga boleh gunakan coklat cair untuk dimakan bersama meringue pavlova anda.

Selamat mencuba !

Wednesday, August 23, 2017

Resepi Sotong Goreng Kunyit


Bahan-Bahannya:

  • 5 ekor sotong
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih - dihiris nipis
  • 9 biji cili padi - diketuk
  • 1 sudu kicap lemak manis
  • 1/2 kiub pati ayam
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu teh lada hitam - ditumbuk kasar
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Cara-caranya:

  1. Sotong dipotong kecil membulat, bersih & toskan.
  2. Gaul sotong dengan garam dan kunyit. Perap seketika dan ketepikan.
  3. Panaskan minyak, masukan sotong yang telah diperap, kacau sebentar.
  4. Masukan bawang besar, bawang putih, cili padi, gaul rata. Masak sotong sehingga layu sedikit.
  5. Masukkan sos tiram, kiub pati ayam, lada hitam, kacau rata.
  6. Masukkan kicap lemak manis, Kacau seketika. Matikan api
  7. Sotong Goreng Kunyit dah siap untuk dihidang.

Selamat Mencuba !

Sotong Sotong Goreng Kunyit

Friday, August 18, 2017

Resepi Ayam Lemon dan Buah Zaitun


Bahan-bahan:

  • 8 ketul ayam (bahagian drumstick) (lebih kurang 1 kg)
  • 15 mL minyak zaitun
  • ½ biji lemon, buang biji, dipotong nipis
  • 20 biji buah zaitun (hijau)
  • 1 tomato, dipatong dadu
  • 6 kelopak bawang putih, potong dua
  • 175 mL sup ayam (dalam kotak - low-sodium chicken broth)
  • 2 sudu teh oregano di racik halus
  • ½ sudu teh garam
  • ½ sudu teh serbuk lada hitam

Cara-caranya:

  1. Taburkan garam dan serbuk lada hitam di atas ayam. Panaskan minyak dengan api sederhana (gunakan pan yang besar); panaskan ayam hitam hingga warna keperangan kedua-dua belah, lebih kurang dalam 5 minit.
  2. Susun potongan lemon, buah zaitun, tomato dan bawang putih disekeliling ayam. Tuang sup ayam dan biar hingga mendidih. Pindahkan pan ke dalam dalam oven yang telah dipanas dengan suhu 190°C dan bakar sehingga ayam masak sepenuhnya, lebih kurang 40 minit.
  3. Taburkan oregano diatasnya
Nota: Jika tiada daun oergano, boleh gantikan dengan daun parsley.

Selamat mencuba !

Ayam

Wednesday, August 16, 2017

Resepi Ais Krim Itali - Giada De Laurentiis


Bahan-bahan:

Pops

  • 1 1/2 cawan frozen raspberries
  • ¼ cawan daun pudina segar yg diracik halus
  • 1 ½ sudu jus lemon (dari sebiji lemon)
  • 3 - 4 Tbsp Simple Syrup, recipe follows
  • 14 batang kayu ais krim

Sirap (buat dalam 1/2 cawan)

  • ¼ cawan air
  • ½ cawan gula

Cara-caranya:

Pops

  1. Masukkan raspberri dan daun pudina kedalam blender dan blendkan sehingga halus. Tambahkan jus lemon dan 3 sudu sirap. Blend hingga sebati. 
  2. Rasa dan anda boleh tambah lebihan sirap jika anda suka manis. 
  3. Ceduk semua campuran yang diblend ke dalam bekas ice dan sejukkan lebih kurang 30 minit atau sehingga separa beku. 
  4. Masukkan kayu ais krim dan biar ia membeku lebih kurang 3-5 jam.

Sirap (buat dalam 1/2 cawan)

  1. Panaskan gula dan air di dalam periuk. Biarkan hingga mendidih, dan kacau dalam 5 minit, sehingga gula larut. Tutup api dan sejukkan sirap.

Selamat Mencuba !

Aiskrim Manisan

Tuesday, August 8, 2017

Resepi Sup Tulang Alor Gajah


Bahan-bahan:

  • 500g Tulang

Bahan untuk rempah tumis :

  • kayu manis
  • buah pelaga
  • bunga lawang
  • 2-3 tangkai cengkih

Bahan untuk dikisar :

  • 3 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 biji buah keras
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • 1 sudu besar lada hitam
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1 sudu kecil jintan putih

Bahan untuk dipotong dadu besar :

  • 1/2 batang lobak merah
  • 2 biji kentang sederhana besar
  • tomato (potong 4)

Cara-caranya:

  1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam periuk
  2. Tumiskan rempah tumis bersama bahan kisar. Biarkan sehingga naik bau dan pecah minyak
  3. Masukkan tuilang,kacau dan biar sebentar
  4. Masukkan air, lebih kurang 3 cawan.
  5. Bila sup sudah mula mendidih,masukkan lobak merah dan kentang.Masak sehingga empuk.
  6. Masukkan tomato beserta garam dan gula secukup rasa
  7. Taburkan daun sup dan bawang goreng apabila hendak dihidang

Selamat mencuba!

Resepi Sup Tulang Sup

Monday, August 7, 2017

Resepi Keli Berlada


Bahan-bahannya:

  • 1 ekor ikan keli } dibersihkan lalu digaul dengan serbuk kunyit dan garam
  • 20 tangkai cili padi } dikisar
  • Garam
  • Gula
  • Minyak

Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak dan goreng ikan keli yang telah digaul dengan serbuk kunyit dan garam. Ketepikan.
  2. Tumis cili api kisar sehingga naik bau. Masukkan garam dan gula. Ikut cita rasa dan kacau sehingga masak sepenuhnya.
  3. Setelah itu, siramkan bahan tumis tadi ke atas ikan keli goreng.

Selamat Mencuba

Ikan Ikan Keli

Thursday, August 3, 2017

Resepi Masalodeh


Bahan-bahan

  • 1/2 kilo kacang parpu/dal
  • 1 biji bawang besar
  • 4 tangkai cili kering
  • 1 biji telor
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 sudu kecik jintan manis
  • Garam secukup rasa
  • Segengam tepung gandum ( takmau letak pon takpa hakak letak sebab nak pastikan tak relai bila goreng)

Cara- caranya.

  1. Rendam kacang parpu semalaman atau 5-6 jam, toskan kemudian blender tanpa air. Jangan sampai hancur.
  2. Potong bawang, cili dan daun kari masukkan ke dalam adunan kacang tadi.
  3. Masukkan telur, jintan manis dan garam. Gaul hingga sebati.
  4. Bentuk bulat-bulat dengan tapak tangan pastu tekan sikit. (Size terpulang kepada anda).
  5. Guna api kecik sahaja sebab nak mengelakkan kuih ini masak mengejut.

Selamat mencuba !

Kuih Masalodeh

Friday, June 23, 2017

Nasi Ayam Itali


Bahan-bahan

  • 2 sudu (30 mL) minyak zaitun
  • 4 ketul dada ayam
  • 1 biji red pepper
  • ¼ cawan (60 mL) tomato kering, dipotong kecil
  • 1 ½ cawan (350 mL) beras Arborio (beras Itali)
  • 3 cawan (700 mL) stok ayam
  • ¾ cawan (180 mL) Italian parsley - dipotong halus
  • garam dan serbuk lada hitam secukup rasa

Cara-caranya:

  1. Gunakan periuk yang besar, masak sekejap ayam dengan minyak zaitun dengan api sederhana, lebih kurang 2 ke 3 minit setiap sebelah bahagian, kemudian seasoning kan kedua-dua bahagian dengan garam dan lada hitam (secukup rasa). Ayam seharusnya bertukar warna perang-keemasan.
  2. Masukkan red pepper dan tumis sehingga ia menjadi lembut, lebih kurang 1 ke 2 minit.
  3. Masukkan tomato kering dan beras, gaulkan dengan semua bahan yang sehingga beras bertukar sedikit keperangan.
  4. Masukkan stok ayam dan biarkan sehingga mendidih, kemudian perlahankan api dan teruskan memasak sehingga nasi dan ayam masak sempurkan. Anggaran lebih kurang 25 ke 35 minit, kena tengok sentiasa dan kacau agar nasi tidak berkerak.
  5. Atau anda boleh juga bakar dengan menggunakan oven dengan suhu 385°F (195°C) lebih kurang 35 ke 40 minit, kacau setial 8 ke 10 minit agar tidak berkerak.
  6. Hidangkan diatas pinggan. Hiaskan dengan daun parsley segar, garam dan cracked pepper.

Selamat Mencuba !

Nasi Nasi Ayam Itali

Thursday, June 15, 2017

Resepi Tart Strawberry ala Perancis


Hidangan ini untuk 6-8 orang

Bahan-bahan:

  • 1 lembar pastri puff
  • 200 gram strawberri
  • 100 gram gula
  • 50 gram butter
Dihidang bersama Crème fraîche,

Cara-caranya:


  • Panaskan oven dengan suhu 190°C/375°F.
  • Canaikan selembar pastri puff dengan penggelek. Tekapkan bekas yang bersaiz lebih kurang 9-inci/25-sentimeter di atas pastri puff dan potong sekelilingnya.
  • Tebuk lubang pada pastri itu dengan garfu dan ketepikan sebentar.
  • Siapkan buat strawberi dengan membuang tangkai dan daun dengan menggunakan straw. Simpan sebentar.
  • Masukkan gula kedalam periuk dan panaskan dengan api sederhana sehingga gula cair dan bertukar warna keperangan.
  • Masukkan butter, kacau sehingga cair.
  • Masukkan strawberi, gaul dan salut kesemuanya dengan karamel.
  • Susun strawberi kedalam bekas tart, dan tutupkan atasnya dengan pastri puff.
  • Kemaskan tepi-tepi pastri puff dengan memasukkannya ke dalam.
  • Bakar selama 45 minit, sehingga pastri bertukar warna golden brown.
  • Biarkan ia sejuk lebih kurang 1-2 jam, kemudian alihkan kedalam pinggan.
  • Potong dan hidangkan bersama sesudu crème fraîche.

Selamat Mencuba !

Manisan Tart

 

Dapatkan Pelbagai Kategori Resepi dari Resepi Malaya

  • Jangan Terlepas Resepi Terbaru

    Daftar alamat email anda untuk menerima resepi dari kami, ianya sangat mudah.. !

    Copyright © Resepi Malaya™
    Designed by Resepi Malaya Templateism